Tervetuloa blogiini!

Kiitos kaikille lukijoilleni ja VAKAVA-hanketta ja Samalta viivalta 2 -teosta koskevaan keskuteluun osallistuneille. Keskustelu jatkuu täällä ja olette tervetulleita jakamaan kokemuksianne. Kommentoida saa edelleen vapaasti. Paljon onnea alkukesän ja loppukevään koitoksiin kaikille tasapuolisesti!

perjantai 11. huhtikuuta 2008

Noviisit ja ekspertit

Ropon kuusi johtopäätöstä opettajan asiantuntijuudesta:

1. Asiantuntijuus on verrattain kapea-alaista ja kontekstisidonnaista. Asiantuntijaksi ei voi Ropon mukaan kehittyä useassa alassa ja siksi ekspertitkin ovat hakoja vain muutamassa asiassa. Monesti ekspertti toimii ekspertitn tavoin tutuissa tilanteissa. Uudet tilanteet saattavat asiantuntijallekin olla ahdistavia, sillä he eivät ole vielä asiantuntijoita tällaisissa tilanteissa.

2. Ekspertit toimivat automatisoituneesti samoina toistuvissa tilanteissa. Perusasioiden (esim. kurinpito ja huomio opetettavssa aineessa) automatisoituminen mahdollistaa opettajan keskittymisen varsinaiseen oppimisen tukemiseen.

3. Kokeneet opettajat havaitsevat aloittelijoita herkemmin tilanteiden erityispiirteet ja oppilaiden yksilölliset erityistarpeet. Kokenut opettaja pyrkii tuntemaan oppilaansa paremmin kuin noviisi. Tämän selittää esim. se, että noviiseilla on vielä paljon tekemistä pelkkien perusasioiden hallussapidossa, etteivät he ehdi niin hyvin oppia tuntemaan oppilaitaan. Samasta syystä selittyvät myös tilanteiden erityispiirteet.

4. Asiantuntijan päätöksenteko on nopeampaa ja täsmällisempää kuin aloittelijoiden. Kokeneilla opettajilla on määrällisesti enemmän tietoa muistissa ja se on hyvin jäsentytnyttä. Hän on myös rutinoitunut päätöksen teossa, sillä tehtävät päätökset ovat samanlailla toistuvia ja tämä selittää nopean päätöksenteönkin.

5. Ongelmien hahmottaminen vie eksperteiltä kauemmin aikaa kuin noviiseilta, mutta
lopputulos on laadukkaampi. Kokeneilla opettajilla on niin paljon tietoa, että hän näkee tilanteen monet kasvot. Näin ollen tiedon prosessointi on hitaampaa, kun pitää ottaa niin monta asiaa huomioon. Lopputulos on kuitenkin parempi kuin noviiseilla, jotka näkevät asian hyvin yksikertaisina.

6. Eksperttien tietorakenteet ovat abstraktimpeja ja hierarkkisemmin organisoituja kuin noviisien. Kokeneilla opettajilla on esim. tavoitteet järjestäytyneet hienojakoisemmin kuin noviiseilla ja heillä on myös yksilöllisiä tavoitteita oppilaille.

Ei kommentteja: