Tervetuloa blogiini!

Kiitos kaikille lukijoilleni ja VAKAVA-hanketta ja Samalta viivalta 2 -teosta koskevaan keskuteluun osallistuneille. Keskustelu jatkuu täällä ja olette tervetulleita jakamaan kokemuksianne. Kommentoida saa edelleen vapaasti. Paljon onnea alkukesän ja loppukevään koitoksiin kaikille tasapuolisesti!

sunnuntai 13. huhtikuuta 2008

Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sijoitusratkaisut esiopetuksessa

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

mitä tarkoittaa tämä yksilöllinen opetus käytännössä?

Johanna Koskimies kirjoitti...

Noh.. yksilöllisen opetuksen vanha termi on siis mukautettu opetus.
Esimerkiksi yleisopetuksen matikan oppimäärästä voitaisiin ottaa pois irrelevantit sisällöt. Vaikkapa geometriassa voidaan keskittyä siihen että lapsi oppii 6. luokalla hahmottamaan mitä on kolmi-ulotteisuus, mutta kaikkiin 6. luokan oppimäärään kuuluviin tilavuuslaskuihin ei käydä käsiksi. Oppimäärä on siis sellainen, josta lapsi selviää. Siis helpompi. Opetus mukailee yleisopetusta. Se vastaa juuri ko. lapsen kykyjä. Siis yksilöllistettyä..

Anonyymi kirjoitti...

Ja huomatkaa että oppilas voi olla yksilöllistetty vain tietyssä aineessa tai muutamassa aineessa. Tai sitten kaikissa reaaliaineissa. Mutta useammin erityistä tukea tarvitsesilla oppilailla on ongelmia muutamissa aineissa, ei läheskään kaikissa.